onsdag den 7. november 2012

Hjemmelavet sennep.

At lave sit eget sennep er både sjovt og nemt.

Jeg er blevet grebet af en dille, der tilsiger mig at fremstille mit eget sennep. Jeg har altid yndet sennep og har ofte lavet forskellige sennepstyper af Collmans sennepspulver, men efter at have læst "Bogen om sennep" foregår min sennepsproduktion nu helt fra bunden, altså startende med at fremstille sennepspulveret, hvilket er såre simpelt.

Først skal sennepsfrøene jo indkøbes og det er slet ikke ligegyldigt, hvor dette foregår.



Som det ses koster gule sennepsfrø over 400,- for et kilo i Kvickly.


Hos www.ostenssol.dk koster 300 g 15,- altså 50,- pr kilo.
300 g rækker langt skal jeg lige sige.

Før eller siden vil man også ønske at benytte sorte sennepsfrø, som er noget stærkere i smagen. De fås hos helsekostforhandlere, materialister eller selvfølgelig på nettet og prisen er bestemt overkommelig. De sorte sennepsfrø er mere brune end sorte, hvilket ikke ville være noget problem, hvis ikke lige det var fordi, der også findes egentligt brune sennepsfrø (Sareptasennep). De er imidlertid så vanskelige at få fat i, at problemet er minimalt.
 

Jeg købte for nogle dage siden en udmærket irsk whiskey med henblik på at lave en sennep med et par spiseskefulde af den. Nu er halvdelen på uforklarlig vis (fordampning?) forsvundet, så jeg må nok hellere komme igang med produktionen af en whiskeysennep inden en utæt prop også får resten til at fordampe.
 

De to slags sennepsfrø i kaffemøllen. Til denne sennep, skal de males groft, så der skal passes på. I almindelighed skal man bruge helt pulveriserede sennepsfrø, men altså ikke her.


Sennepsfrøene og alle de øvrige ingredienser er fyldt i blenderglasset. Nu skal der blendes.



Det færdigblendede resultat - den færdige sennep - hældt på et helt rent glas. Den er lidt for tynd, så jeg giver den yderligere lidt sennepspulver. I dette tilfælde fint pulver af gul sennep, som jeg har parat til samme brug i et glas. Man kan også sagtens benytte Collmann´s sennepspulver.


Den nye whiskeysennep sammen med alle "vennerne".

Ingredienserne til whiskysennep er:

2 spsk gule sennepsfrø
1 spsk sorte sennepsfrø
1 spsk brun farin
1 tsk havsalt
2 spsk vineddike
1 spsk vand
2 spsk rapsolie
2 spsk god whisky
 
Kilde: "Bogen om sennep" af Lone Hindø, Gunnar Knudsøø Jensen, Vagn Juhl-Larsen, Peter Aarslev, Dorte Damm, Birthe Aarslev, Majken Hindø (red.). Forlaget Niche.





6 kommentarer:

  1. Jeg læste "Bogen om sennep" for et par mdr siden. Tænkte hvor lang tid går der mon får KC får fingre i den bog og starter en sennepsproduktion der kan brødføde det nordlige Århus.

    En skam jeg ikke tåler alkohol og ikke lider smagen af whisky....ellers ville jeg eftergøre den sennep!

    Gert Friis

    SvarSlet
  2. Jeg føler med dig i din svære forsagelse. ;o)

    SvarSlet
  3. hej Karl Christian, nu skal der laves julesennep, det ser så let og enkelt ud , så nu vil jeg forsøge mig, med dine opskrifter på sennep, har lige fået en liter whisky så der kan produceres en større portion

    SvarSlet
  4. Jeg har prøvet utallige gange og vil som du gerne lave en eminent god sennep. Men alle mine forsøg, uanset om jeg anvender færdigt sennepsmel fra Colman's, eller kværner gule sennepsfrø - bliver besk og bittert i smagen, og uden den klare skarphed som en god sennep skal have. Jeg har læst bogen om sennep fra ende til anden. Har du et bud på hvad jeg gør galt? hilsen Jens B

    SvarSlet
  5. Hej Karl-Christian. Jeg tænker det sikkert er ok. at spørge en sennepsekspert om råd. Jeg har prøvet at lave en apotekersennep med Colemans sennep og ca. 50 % Sarepta sennep. Vi syntes det er en rigtig god sennep, men sindssygt stærk. Ved du hvordan man evt. kan lave sin sennep knap så stærk i smagen?
    Med venlig hilsen Hanne Bjerg Sørensen

    SvarSlet
  6. hej er det alle opskrifter fra bogen ?
    eller er det egne opskrifter ?
    for hvis det er egne vil vi gerne prøve dem :) ser du har lavet mange

    Hanne har du opskriften på apotekersennep med Colemans sennep og ca. 50 % Sarepta sennep

    Mvh
    Lars Sch.

    SvarSlet