søndag den 10. marts 2013

Hjemmelavede ristede løg.

Det er såre simpelt at lave ens egne ristede løg og de smager efter min mening mindst lige så godt som købeløgene. De indeholder meget mindre fedt og så er der jo hverken konserveringsmidler eller andet gøgl i.


Løgene - røde eller hvide - skæres i tynde skiver. Jeg benyttede en mandolin på tyndeste skær, men vil lave dem lidt tykkere en anden gang. Med omhu kan det sagtens gøres med en skarp kniv. Dup løgene nogenlunde tørre i et rent viskestykke. De lægges derefter i en plastpose og en spsk olie, af hvilken type man føler for, tilsættes. Løgene rystes omkring i posen, så alle bliver dækket af olie, hvorefter de bredes ud på en bradepande eller lignende.


Efter 2 timer i ovnen ved 100 grader (varmluft) er de færdige. I løbet af de 2 timer er der blevet rodet lidt rundt i løgene 2-3 gange.


Søde og sprøde som glas! Lad løgene blive helt afkølede, før de anbringes i en lufttæt beholder.

 
Et stykke med roast beef og hjemmeristede løg er ikke så galt.
 
 

3 kommentarer:

  1. jeg bliver altså så sulten af at læse din blog! Vores køleskab her blegner fuldstændig og intet frister....Er nu en hårsbredde fra at spise den halve pose chips, der ligger derude...

    SvarSlet
  2. Det er et spørgsmål, om mine skuldre er brede nok til at bære al den skyld? Kan det være en trøst, at jeg er på arbejde og at køleskabsindholdet her er næsten fraværende.

    SvarSlet
  3. Det bliver nogle dyre løg, med de elpriser, der er nu!

    SvarSlet