onsdag den 13. marts 2013

Kyllinge-leverpostej.

Jeg er ret begejstret for kyllingelever, så jeg var hurtig til at hoppe på denne opskrift, så såre jeg så den. Den er altså med andre ord tyvstjålet! Jeg kan ikke finde ud af, hvem der er den egentlige ophavsmand og det er også lige meget, for han/hun opfordrer selv generøst til, at man arbejder videre med den og så bliver den jo på en måde ens egen. Den er meget lækker, som den er, men jeg kunne godt finde på at komme ansjoser i i stedet for salt  og for at give den lidt syrlighed en lille skovlfuld finthakkede kapers eller i mangel af disse, finthakkede cornichon´er. Det ligger mig heller ikke fjernt at fylde en slat rosépebre i...men det bliver alt sammen en anden gang. Det specielle ved denne leverpostej er, at den ikke skal bages. Man kan altså ret hurtigt i en snæver vending sætte denne lækkerbidsken på bordet.


Man skal være stærk i troen; dette ender virkelig meget lækkert!


Efter sining er massen parat til at komme i blenderen. Jeg var nødt til at tilføje nogle sjatter fløde under processen, for at få en passende konsistens.


 Fra blenderen og i en passende form. Postejen skal nu blot en tid i køleskabet.


Mens postejen køler, er der andet tidsfordriv!

500 g kyllingelever
50 gram fedtfattig mayonnaise. (En anden blogger fortæller mig, at man kan erstatte mayonaise med smør. Samme blogger foreslår at komme en sjat cognac i. Ingen af delene vil jeg modsætte mig).
et lille løg, finthakket
2 dl bouillon
friskkværnet sort peber
salt

Brun løget let, tilsæt leveren og bouillon og kog i cirka et kvarter. Herefter sies væden fra og der tilsættes mayonnaise (jeg laver altid min egen mayonnaise og kender derfor ikke opskriften på fedtfattig mayonnaise, men det viser sig, at min fuldfede også dur), rigeligt med peber og salt, og det hele blendes indtil det har en grødagtig konsistens. Hvis postejen er for tyk kan tilsættes lidt yoghurt eller mælk. Creme fraiche kan sikkert også bruges. Jeg havde kun en sjat piskefløde og det fungerede glimrende. Hældes på form og stilles en tid i køleskabet.


Det er en meget delikat leverpostej med masser af smag, så den er ret drøj. Polske agurker efter opskrift i Tørsleffs berømte Grønne Syltebog er helt perfekte til.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar