lørdag den 21. september 2013

Krabbesalat Marselis.


For mere end tredive år siden nød jeg denne salat på det, som dengang hed Hotel Marselis i dag Helnan Marselis Hotel i Århus. Salaten var utroligt lækker, hvorfor jeg jo heller aldrig har kunnet glemme den. Ad sære omveje lykkedes det mig dengang at få fat i opskriften, som jeg imidlertid i løbet af nogle flytninger mistede. Jeg har adskillige gange i årenes løb forgæves forsøgt at få fat i opskriften, indtil jeg for nylig kom i tanker om, at moderne tider jo har givet mig nye søgemuligheder; Google! Jeg googlede simpelthen "krabbesalat marselis" og vupti, om ikke opskriften øjeblikkeligt tonede frem på skærmen. Den hidrører fra en privat hjemmeside og lidt korrespondance med indehaveren af siden, David Gerdel, demonstrerede hurtigt, at der virkelig var tale om den originale opskrift og nu kan det kun gå for langsomt med at lave denne helt vidunderlige krabbesalat.


Ingredienserne...de er her vist alle.


Sådan ser salatblandingen ud hos mig. Den bærer noget præg af, at dåsekrabben, som ellers var dyr nok, stort set kun bestod af krabbesmuld, men smagen fejlede ikke noget. I sæsonen burde jeg selvfølgelig have hentet friske krabber hos fiskehandleren.


Jeg er den lykkelige ejer af denne formidable salatslynge fra OXO. Salat skal efter min mening være fuldkommen tør, når den tages i brug.


Et smurt stykke ristet franskbrød med lidt salatblade danner basis.


Og så er det blot at dynge den blandede krabbesalat oven på.


Den tyktflydende dressing hældes på lige inden spisningen. Hvor meget der skal på, er selvfølgelig en smagssag.


Dette er virkelig en himmerigsmundfuld. Prøv det! Om daværende køkkenchef på Hotel Marselis, Ole Andersen, som nu er anden ud af tre generationer, som indtil i dag har drevet  Kongensbro Kro, vil kunne genkende salaten er et åbent spørgsmål, som jeg hellere må få undersøgt ved et snarligt besøg på åstedet.


Og her med (helt overflødig) rejepynt.

Til 6 personer:

1 dåse krabbekød (100 g drænet vægt)
1 stor tomat tømt for indhold
½ bakke champignons
1 dåse aspargessnitter
1 rød og 1 grøn peber
1 bundt dild, klippet
Grøn salat

Marinade:
(1 kop ~ 160 ml)

1 æggeblomme
1/4 kop Dijonsennep
1/4 kop sukker
2 kopper smagsneutral olie
1/4 kop alm. lagereddike

Krabbekødet drænes og undersøges for evt. rester af skal, som bortskaffes. Aspargessnitterne drænes. Tomat og pebre skæres i små tern. Champignon hakkes forholdsvist fint. Dild klippes og det hele blandes. Salaten skylles og slynges helt tør.

Alle ingredienserne til marinaden på nær olien blandes grundigt. Under stadig omrøring tilsættes olien. Selv om opskriften har en umiskendelig lighed med en mayonnaiseopskrift - bortset fra sukkeret - skal den ikke piskes tyk, men omrøres til det er en tyktflydende dressing.

Serveres på et stykke ristet brød med salat på og pyntes evt. med rejer. Dressingen serveres dertil i en lille kande.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar